Idei de vacanta, Madagascar.

Madagascar – o insula neobisnuita, dar fascinanta!

Continentul African era pentru mine ca o cutie de cadouri inca nedeschisa. Vizitasem, e drept, Mauritius si Tunisia, dar mai aveam atatea tari de descoperit incat mi se parea ca ce am vazusem pana atunci era ca o picatura de apa intr-un ocean. Asa ca, atunci cand am primit invitatia de a vizita Madagascarul, am acceptat-o cu emotie si bucurie. Si bine am facut…A fost o calatorie ce mi-a transformat visele in amintiri. Multumesc Paralela 45, multumesc Turkish Airlines si multumesc Jacaranda Tours!

Am inceput sa cercetez, sa-mi fac planuri, sa visez cu ochii deschisi la “cel de-al optulea continent”, cum este numit Madagascarul de unii biologi. Eram pregatita sa infrunt soarele arzator de la tropice, ploile torentiale, vanturile naprasnice si chiar cicloanele (majoritatea ghidurilor de calatorie despre Madagascar includ lunile februarie si martie in “not to go list”). Urma insa sa descopar “paradisul naturalistilor”. Sa vad o multime de plante exotice si animale care nu mai exista nicaieri pe pamant. Asa ca… eram nerabdatoare sa ajung la destinatie.

La plecare, consideram ca am un bagaj de cunostinte multumitor…Madagascar e totusi un “brand”, nu e Nauru! Stiam de lemurieni, zebu, baobabi… Dar ce stiam despre tabàky, despre Molia Cometa sau gargarita-girafa?

Majoritatea turistilor viziteaza Madagascarul pentru a vedea lemurienii si baobabii. Dar insula are nenumarate alte atractii: peisaje spectaculoase, o vegetatie unica, animale uimitoare, bizare dar incantatoare in acelasi timp, despre care nu stiam ca exista, plaje superbe si multe altele.

In continuare va voi prezenta nu un raport exhaustiv despre Madagascar, ci impresiile personale despre o excursie ce s-a dovedit un adevarat caleidoscop de descoperiri. O calatorie ce mi-a rasfatat simturile si mi-a pus mintea la contributie.

PEISAJE. Insula Madagascar, a patra insula de pe glob ca marime, este considerata un adevarat paradis al iubitorilor de natura datorita peisajelor sale de neegalat, de o diversitate incredibila. In fiecare zi aveam impresia ca vizitez alta tara. Coronamentul luxuriant al padurilor tropicale mi-a amintit de Costa Rica, dealurile fertile cu terase verzi de orez de Bali, orhideele salbatice de Thailanda, plajele fine mangaiate de ape turcoaz de Mauritius, deserturile pline de arbusti spinosi de Iordania, formatiunile calcaroase si canioanele adanci care definesc peisajul in Isalo m-au dus cu gandul la Marele Canion din SUA, iar lanurile de porumb mi-au reamintit de Romania J. Am “recunoscut” Madagascarul pe care mi l-am imaginat dintotdeauna abia cand am ajuns in sud si am privit fascinata la impunatorii baobabi care isi intind crengile spre cerul limpede. Culoarea rosiatica a solului si raurile maloase si cafenii au intregit un peisaj de poveste. Putine locuri din lume ofera o asemenea diversitate a peisajelor. Iar bonusul este ca aproximativ 80 la suta din cele 10 000 de specii de plante cu flori din Madagascar nu se gasesc in nici un alt loc de pe planeta. Iubitorii de orhidee vor fi cu siguranta incantati sa admire specii unice in lume, orhideele gasindu-se in Madagascar intr-o varietate de aproximativ 1 000 de tipuri. Intrucat insula este mare, 587041 kilometri patrati, si nu poate fi vizitata intr-o singura vacanta, dilema turistilor care ajung pentru prima oara in Madagascar este ce zona sa viziteze. Pentru a le veni in ajutor, Biroul de turism din Madagascar a impartit insula (simplist, e adevarat, dar util) in patru zone evidentiate prin patru culori usor de retinut: verde pentru zona de est a insulei, caracterizata prin vegetatie abundenta (este taramul padurilor tropicale, recomandat iubitorilor de natura; o zona cu dealuri valurite si munti impunatori); galben pentru zona de sud, un tinut al semipustiurilor (aici turistii au ocazia sa admire formatiuni stancoase spectaculare si o vegetatie formata din specii foarte bine adaptate la seceta precum cactusii si baobabii; Padurea cu Spini din sudul extrem este unica in lume); rosu pentru zona de vest a insulei cu podisuri de calcare si gresii (recomandate pentru trekking – e nevoie insa de o conditie fizica foarte buna), dar si zone intinse cu sol rosu pe care cresc baobabi impunatori; albastru pentru zona de nord unde se gasesc cele mai frumoase plaje din Madagascar si unde se pot face scufundari la spectaculosii recifi de corali (cea mai faimoasa destinatie de plaja din Madagascar este insula Nosy Be). Asadar, daca vreti sa admirati unele dintre cele mai frumoase peisaje pe care le veti vedea vreodata, vizitati insula Madagascar!

2 9 66 73 11 22 111 222 1111 2222 11111 22222

ANIMALE. Madagascar este caminul unei mari varietati de animale. Dar nu va asteptati sa vedeti pinguini, sau vreun animal de pe lista “the Big Five” pentru ca veti fi dezamagiti. Fauna Madagascarului se remarca prin multitudinea de specii de animale endemice. De exemplu, dintre cele 400 de specii de amfibieni si reptile, numai 12 specii se mai gasesc in alte locuri de pe pamant. Dintre cele 3000 de specii de fluturi care traiesc aici, mai mult de 2900 se gasesc doar in Madagascar (printre care si cel mai mare fluture din lume – “Argema Mittrei”, Molia Cometa). Oamenii de stiinta au catalogat pana in prezent in Madagascar peste 100.000 de specii de nevertebrate, dintre care numeroase molii, miriapode, libelule, scarabei. Ce animale diferite am vazut in Madagascar? As incepe cu animalutele mele preferate: lemurienii, primate curioase care seamana cu maimutele. Pentru mine, a fost o adevarata delectare sa urmaresc lemurienii vioi alergand pe sub arbusti si aruncandu-se in arcuri elegante de pe o creanga pe alta (am inteles acum de ce Richard Branson a adus pe insula Necker, insula lui din Caraibe, lemurieni din Madagascar). Din cele aproape 100 de specii de lemurieni care exista in prezent, am vazut in jur de 10: Indri (cel mai mare si cel mai vocal lemurian), Verreaux’s Sifaka (o specie care nu bea apa, o extrage din frunzele, fructele si florile pe care le mananca), Coquerel’s sifaka, Crown Sifaka (lemurienii Sifaka sunt cunoscuti ca “lemurieni dansatori”, datorita modului lor de locomotie, acestia mergand pe picioarele din spate in timp ce isi tin bratele in sus), Catta (lemurienii cu coada inelata, cel mai usor de recunoscut; am aflat ca toti lemurienii Catta, inclusiv puii, au 28 de dungi pe coada – 14 dungi albe si 14 negre), Varecia variegate (lemurianul alb-negru), Cheirogaleus medius (lemurianul pitic cu coada groasa). Am plecat din Madagascar cu regretul ca nu am avut voie sa tin in brate aceste creaturi dragalase. Erau destul de sfioase si se pare ca s-ar fi putut simti amenintate daca incercam sa le mangaiem sau sa le luam in brate. Am avut ocazia insa sa iau in palma micutul cameleon cu nas scurt J, o experienta deosebita! Dar am vazut si alte specii de cameleoni, printre care „cameleonul pantera Picasso” (Furcifer pardalis) care ne-a oferit unul dintre cele mai impresionante spectacole de culoare. Am aflat ca doar masculii acestei specii au proprieteta de a-si schimba culoarea, in functie de mediul in care se afla sau daca se simt amenintati. Apropo de pantere, am vazut si multe broase testoase-leopard (Testudo pardalis), supranumite astfel deoarece coloritul carapacei aminteste de cel al blanii de leopard. Dar si broastele testoase din specia Testudo Radiata au aparut deseori in drumul nostru. Am aflat cu aceasta ocazie cum pot sa-mi dau seama daca o broscuta este mascul sau femela (daca are burta plata este femela, daca o are usor concava este mascul). In timp ce cutreieram padurile tropicale, cu fluturi superbi dansand in jurul meu, am descoperit si alte animalute deosebite precum gargarita-girafa (numita astfel datorita gatului lung), gecko cu coada-frunza (coada este lata si plata asemenea unei Frunze) si cicadas (insecte care scot un sunet interesant). Pe malurile raurilor am vazut specii unice de pasari de apa. Iar pretutindeni, nelipsite, turme de zebu. Aceste animale, care ii insotesc pe malgasi in toate momentele importante din viata, sunt foarte valoroase in Madagascar, un adevarat simbol al bunastarii. De aceea, aceste animale sunt inregistrate si strict monitorizate. Demn de retinut este faptul ca in Madagascar nu exista animale cu adevarat periculoase. Asa ca si daca veti vedea vreun sarpe atarnand lenes pe o creanga de copac, nu va ingrijorati, nu este veninos!

DSCN2043 DSCN2608 DSCN2611 DSCN2631 DSCN2634 IMG_5657 IMG_5720 IMG_5728 IMG_6878

OBIECTIVE TURISTICE & ACTIVITATI
Insula Madagascar, care se intinde pe 1550 km de la nord la sud si 575 km de la vest la est si are 5000 km de linie de coasta, ofera o multitudine de obiective turistice si activitati. Voi mentiona cele cateva activitati de care m-am bucurat in scurta mea vacanta in Madagascar (7 nopti). Precizez insa ca pentru aceasta destinatie se recomanda o vacanta de minim 11 nopti cazare astfel incat sa poti savura fara graba ce are insula mai bun de oferit.

Isalo – Isalo Park. Daca ar fi sa aleg un singur obiectiv turistic din Madagascar pe care as vrea sa-l revad, acesta este Isalo Park (de altfel, cel mai vizitat Parc National din Madagascar). Parcul, intins pe o suprafata de peste 800 km patrati, se remarca atat prin vegetatia luxurianta, de o mare diversitate, cat si prin formatiuni calcaroase impresionante si canioane adanci. Nu lipsesc, bineinteles, faimosii lemurieni si zeci de specii de reptile si pasari. Pentru o experienta de neuitat, puteti inota in piscina naturala alimentata de o cascada.

11 22 111 222 1111 2222

Ranomafana – Parcul National Ranomafana. In aceasta padure tropicala umeda m-am simtit ca in Costa Rica. Este un loc de o frumusete naturala uimitoare. Momentul optim pentru a vizita Parcul este dimineata, cand intreaga padure freamata de viata. Am avut la dispozitie 3 ghizi locali pregatiti sa ne impartaseasca din tainele padurii tropicale. Am aflat astfel ca in aceasta zona oamenii de stiinta au redescoperit in anul 1986 o specie despre care se credea ca este disparuta: lemurianul mare de bambus (Prolemur simus) precum si specii noi ca lemurianul auriu (Hapalemur aureus).  Potecile inguste, pietruite pe alocuri, ne-au purtat pasii tot mai adanc in padurea tropicala. Am descoperit astfel copaci maiestuosi, multe specii fiind endemice (Pandanus utilis, Uapaca bojeri etc), liane ce se catara pe ei si diverse specii de ferigi (Asplenium nidus – Cuibul-de-pasare – o feriga de forma unei tufe), multe specii de bambus, ciuperci, flori, fluturi si animale . Desi mersul prin padure ne-a obosit, am fost fericiti ca am reusit sa ne bucuram in voie de natura.

11 22 111 222 1111

Anja – Anja Park. Este o rezervatie ce ocupa o suprafata restransa, aproximativ 37 hectare, fiind administrata de comunitatea locala. Dar peisajul, dominat de 3 munti-bolovani (“cele trei surori”) este foarte pitoresc. Pe acesti munti golasi, dimineata devreme, lemurienii vin sa se bucure de soare. Dar si noi ne-am bucurat de prezenta lor si de celelalte vietuitoare, de la cameleoni viu colorati la puisori de gaina cu penele roz.

111 22 11 5 4 3 1 2

Antananarivo – Parcul lemurienilor (Lemurs’ Park). Una dintre cele mai frumoase experiente a fost vizita la Parcul lemurienilor, un parc botanic privat din Antananarivo. Chiar daca regulile pe care ni le-au spus la inceput nu ne-au incantat (sa nu atingem lemurienii, sa nu-i hranim, etc), am fost cuceriti total de lemurienii zgomotosi care sareau din creanga in creanga. Parca si acum aud strigatele de chemare ale lemurienilor.

1 2 3 4 11

Ifaty – Croaziera cu piroga la cel mai mare recif coralier  din Oceanul Indian. Madagascar este taramul “mora-mora” (“incet-incet”), iar calatoria linistita cu piroga, un mijloc traditional de transport in Madagascar, ne-a introdus perfect in stilul de viata relaxat al localnicilor. Din piroga, oceanul parea o intindere nesfarsita de matase care stralucea in nuante albastrui si verzui. In larg, am facut snorkeling pentru a admira o gradina subacvatica fara granite – am ratacit printre pestii viu colorati din recif si am admirat si alte creaturi marine. Marea bariera de corali Toliara, care face parte dintr-un ecosistem marin dens, se intinde pe 18 km lungime si 3 km latime, de-a lungul costei sud-vestice a Madagascarului.

1 2 3 5 6 11

Ifaty – plimbare cu sareta trasa de zebu. O experienta autentica, pe care am asteptat-o cu nerabdare. In pofida inconvenientelor mai mult sau mai putin asteptate (soare arzator, praf, muste, parfum by Zebu si altele…), a fost cu adevarat o experienta de neuitat! Aceasta plimbare linistita printr-un peisaj spectaculos dominat de nuantele de rosu ale solului si de  baobabi gigantici cu trunchi gros m-a dus cu gandul la atmosfera calma a vremurilor de altadata. Am simtit ca pasesc pe urmele exploratorilor de odinioara.

Ifaty – Cina cu spectacol artistic pe plaja. O idee geniala din partea agentiei partenere: sa ne organizeze o cina cu spectacol artistic pe plaja. Pe plaja pustie, inconjurati de focuri aprinse pe plaja din loc in loc si mangaiati de un vant caldut, am servit preparate locale delicioase privind cerul instelat al noptii. Mii de stele straluceau pe cerul nesfarsit, negru-albastrui. Iar cateva malgase cantau un melodios cantec de dragoste. Mai presus de cuvinte…

Ambositra – atelier de pietre pretioase. Insula Madagascar este si la propriu un loc plin de comori. Aici se gaseste o varietate impresionanta de pietre pretioase, de felul rubinelor si safirelor roz, albastre, violet, portocalii, galbene sau incolore. Vizita la cel putin un atelier de pietre pretioase este un “must do”, chiar daca nu aveti bani de cheltuit, intrucat bijuteriile stralucitoare incrustate cu pietre pertioase ofera un adevarat spectacol de culori.

1 2 3 5 6

Antsirabe – atelier de lucru. Intr-un  centru de artizanat, “Miniature Mamy”, am avut ocazia sa admiram cativa localnici care, cu mijloace rudimentare, realizeaza obiecte miniaturale si tesaturi uimitoare.

Ranomafana – Cascada Andriamamovoka, Namorona River. In apropiere de Parcul Ranomafana am facut o scurta oprire penru a admira Cascada Andriamamovoka. E adevarat, nu se compara cu Cascada Victoria, nici macar cu Cascada Niagara. Dar peisajul este pitoresc iar cascada ofera un spectacol cu adevarat impresionant.

1 2 3 4

Ambatolampy – atelier prelucrare aluminiu. Vizita la acest atelier m-a intristat, desi oamenii din localitate depind de existenta acestui atelier. Muncitorii care recicleaza aluminiul lucreaza in niste conditii rudimentare, total nesanatoase si periculoase. Chiar daca nu mai vizitasem astfel de turnatorii, mi-am dat seama imediat ca “tehnologia” si utilajele de turnare sunt, in cel mai bun caz, din secolul trecut.

Antsirabe – atelier unde se fac obiecte din corn de Zebu. Si aici am intalnit aceleasi metode rudimentare. Pentru a pili coarnele de zebu, se folosea un motor de la o masina de spalat. Iar muncitorii isi “protejau” nasul si gura cu o masca pentru ochi folosita pentru a dormi in timpul zborurilor… Rezultatele insa sunt deosebite: cercei, coliere, bratari, brose, lingurite, furculite si multe altele, toate din coarne de zebu.

GASTRONOMIE

Bucataria malgasa este foarte variata, fiind o combinatie de diferite stiluri traditionale de gatit care reflecta influenta diverselor popoare (din Africa, Asia si Europa) care s-au stabilit aici, sau doar au fost in trecere, si au adus cu ei bucataria propriei culturi. Alimentul de baza este orezul, servit dimineata, la pranz si seara. Se serveste cu un fel de mancare numit „laoka.“ „Laoka“ poate fi o combinatie de legume fierte, legume crude, carne sau peste si un sos cu ghimbir, ceapa, usturoi si rosii. In provinciile situate de-a lungul coastei, acestor ingrediente li se adauga lapte de cocos si curry. Mancarurile traditionale includ ‘romazava’ (orez servit cu o tocana cu carne de porc sau pui si sos aromat cu ghimbir, ceapa, usturoi, rosii, vanilie, praf de curry) si ‘ravitoto’ (acelasi orez servit cu tocana cu carne de porc, vita si frunze de manioc). Ce am mai mancat? Broscute pane, rulada de fructe de mare, foie gras, creveti de apa dulce, arici de mare, scoici, raci, diverse specii de pesti si carne de zebu. De fapt, de fiecare data cand ne indreptam spre urmatorul hotel gluma noastra era: „wi-fi nu se stie daca vom avea, dar zebu la cina avem sigur”. Demn de retinut este ca, in general, mesele in Madagascar sunt servite in regim a la carte (inclusiv micul dejun). Portiile sunt destul de mici iar desertul este de cele mai multe ori pe baza de fructe (salata de fructe, tarta cu fructe, fructe flambate etc).

HOTELURI SI RESTAURANTE

Si la acest capitol Madagascar mi-a oferit multe surprize, multe placute, dar si unele neplacute. Pentru o vacanta fara probleme, e bine sa alegeti hotelul cu mare atentie. Dar si sa porniti la drum cu asteptari realiste. Adica, chiar daca sunteti cazati intr-un hotel de 4* care promite internet wireless gratuit, nu va asteptati sa mearga. Sau, daca merge, nu va asteptati sa mearga repede. Se pare ca este o problema la nivel national. Ghida ne povestea ca in luna ianuarie 2017 internetul nu a functionat aproape deloc timp de 2 saptamani. Asa ca, daca vreti sa postati poze pe Facebook in timp real, e bine sa va inarmati cu rabdare. Oricum, acest “minus”, ca veti fi mai mult “offline” decat “online”, se poate transforma intr-un “plus”, oferindu-va ocazia sa va bucurati mai mult de destinatie.

Exista multe variante de cazare in mijlocul naturii, unele chiar in parcurile nationale protejate. De la hoteluri construite in stil boutique, la bungalouri retrase, ascunse in mijlocul unor gradini luxuriante. Sunt insa foarte putine hoteluri de 5*, in toata tara doar 3 hoteluri de 5*.  Pe scurt, acestea sunt impresiile mele despre hotelurile si restaurantele pe care le-am vizitat:

Ambatolampy – Restaurant Au Rendez-Vous des Pecheurs. Un restaurant destinat turistilor cu buget mediu. Atmosfera degajata, nepretențioasa, te fac sa te simti ca un localnic. Meniul include atat specialitati locale cat si preparate internationale. Pretul unui meniu, fara bauturi, porneste de la 10 euro/persoana. Dar nici bauturile nu sunt foarte scumpe (aproximativ 2 euro un pahar de suc natural).

Ambositra – L’Artisan Hotel & Restaurant – 4 stele. Intr-un cadru elegant, inconjurati de o gradina incantatoare, am servit un pranz delicios la un pret accesibil (10 euro/persoana).

Anja – Anja Restaurant. Chiar daca in zona nu sunt prea multe optiuni, nu as recomanda acest restaurant. Mancarea a fost veche si prost gatita. Dintre toate alimentele servite, mi-a placut doar laptele de cocos.

Antananarivo – Colbert hotel – 4 stele. Mi-a placut mult acest hotel ce pastreaza atmosfera coloniala de altadata. Fiecare camera are culoarea si povestea ei. Nu este de mirare ca oaspeții hotelului sunt in general turisti VIP (familii regale, vedete etc.). Recomandarea mea: alegeti suita prezidențiala de la etajul 9. SPA-ul din cadrul hotelului pune la dispozitia oaspetilor o gama larga de facilitati si tratamente destinate relaxarii si infrumusetarii. Printre aceste facilitati se numara piscina interioara, sauna, sali de tratamente destinate relaxarii, frumusetii si sanatatii, sala de fitness, coafor, zona de relaxare.

Antananarivo – Le Louvre Hotel & Spa – 4 stele. Cladirea care gazduieste in prezent hotelul a fost construita in anul 1930 de inginerii care au realizat si Turnul Eiffel. Asa ca, de la prima vedere, simti ca este o cladire de referinta. Si, chiar daca hotelul pastreaza o atmosfera istorica, camerele sunt confortabile si modern utilate. In plus, hotelul beneficiaza de facilitati precum: piscina interioara incalzita, sala de fitness, hammam, sauna,  Jacuzzi si camera pentru masaj. Aici chiar am servit o cina gourmet, cu cea mai buna tarta de fructe pe care am mancat-o vreodata. Si micul dejun a fost divers si gustos (clatite, oua fierte, cartofi la cuptor, pui, fructe, dulceața, lapte, cereale, miere, branza sucuri naturale, paste locale, ciocolata etc.).

Antananarivo – Sakamanga Hotel & Restaurant – 4 stele. Acest hotel a fost o surpriza totala pentru mine. Cand taxi-ul m-a lasat in fata hotelului, am crezut ca a gresit adresa. Cladirea, situata pe o strada aglomerata, parea o casa micuta cu o curte inghesuita. Nici receptia nu mi-a facut o impresie mai buna. Insa, cand am fost condusa spre camera mea si am inceput sa descopar hotelul, am ramas fara cuvinte. Holurile, un adevarat labirint, sunt un muzeu in miniatura. Peste tot sunt expuse obiecte si picturi despre istoria Madagascarului. Iar cele 46 de camere, care au suprafete intre 12 si 85 metri patrati sunt mobilate cu gust si ofera tot confortul necesar unui sejur incantator. Mesele au fost imbelsugate, ca nicaieri in Madagascar. Iar viteza internetului WiFi era foarte buna. Cu adevarat un hotel de nota 10!

Antsirabe – Les Chambres Du Voyageur – Eco Lodge. Aceasta locatie ne-a cucerit pe toti din primul moment datorita gradinii superbe ce se intinde pe o suprafata de 6000 metri patrati. Peste tot sunt copaci, flori, animalute (cameleoni, broaste țestoase, pasari etc), ai impresia ca ai ajuns in jungla. Cazarea este ieftina, incepand de la 35 euro/camera/noapte in extra-sezon. Camere sunt spațioase si mobilate in culori naturale. Hotelul dispune de bucatarie proprie in care se gatesc doar produse proaspete (nu congelate). Pentru cei care iubesc natura si doresc o experienta autentica, le recomand cu incredere acest Eco Lodge.

Antsirabe – Maison Tanimanga Demeure de Charme. Am fost cazati in acest guest house o noapte si a fost o experienta interesanta, cu plusuri (atmosfera familiala, a gatit mama proprietarului chiar in fata noastra, gazdele au fost deosebit de ospitaliere, camerele simple dar curate etc) si minusuri (seara a cazut curentul asa ca am stat la lumina lumanarilor, nu am avut Wi-Fi, nu am avut voie sa folosim uscatorul de par).

Ifaty – Dunes d’Ifaty – 3 stele. Un hotel OK, cu o gradina frumoasa si o priveliste spectaculoasa catre ocean. WiFi doar in Recepție. Fiecare vila are numele ei. Camerele sunt mobilate si decorate in stil rustic. Hotelul are o piscina exterioara si facilitati pentru practicarea sporturilor acvatice.

Ifaty – Princesse du Lagon Hotel – 3 stele. Un hotel vechi, care isi arata varsta. Serviciile, cel putin in timpul sejurului nostru, au lasat de dorit. Un dezavantaj major al camerelor este ca nu exista usa la toaleta, wc-ul fiind “la vedere”. Marele avantaj al acestui hotel este situarea pe plaja.

Isalo – Les Toiles de l’ Isalo – 2 stele. O varianta pentru turistii care sunt in cautare de variante de cazare foarte ieftine.

Isalo, Ranohira – Relais de la Reine – 3 stele. Cand am ajuns la acest hotel, am fost convinsa ca este un hotel de cel putin 4*. Cadrul natural in care este situat este deosebit, absolut incantator. Bungalourile sunt frumoase. Mesele servite aici au fost delicioase, in stil gourmet. Singurul lucru care m-a nemultumit a fost ca am stat doar o noapte aici.

Ranomafana – Centrest Lodge – 3 stele. Intr-o gradina superba, inconjurat de munti, hotelul Centrest Lodge ofera conditii decente de cazare celor care doresc sa viziteze Parcul National Ranomafana.

OAMENI

Excursia noastra in Madagascar a fost infrumusetata si de intalnirea localnicii – toti politicosi, prietenosi si primitori (fiind izolat din punct de vedere geografic, este un popor pasnic). In orice zona am ajuns, am iesit in strada sa-i intalnim. Am fi putut sta zile intreagi acolo si tot nu ne-am fi plictisit de acest spectacol ce se desfasura in fata noastra. Madagascarul are peste 23 de milioane de locuitori, care formeaza aproximativ 18 grupuri etnice, precum si nenumarate clanuri. Cele 3 grupuri etnice mai mari, Merina, Betsimisaraka si Betsileo, reprezinta 50% din totalul populatiei. Rata natalitatii inregistrata in randul malgasilor se numara printre cele mai inalte din lume, fapt vizibil la tot pasul (sunt multi copii si tineri). Unii locuitori, despre care se crede ca au venit initial din Indonezia au trasaturi asiatice, pielea lor fiind deschisa la culoare, iar parul negru si drept, altii au pielea inchisa la culoare iar parul negru si ondulat, tradand origini afro-arabe. Madagascar este in prezent o tara multiculturala. Identitatea culturala a poporului malgas si radacinile asiatice si africane pot fi vazute in muzica si dansuri. Localnicii canta si danseaza cu orice ocazie. Obiceiurile si traditiile variaza considerabil de la o zona la alta, dar magia vechilor traditii si obiceiuri ii cucereste iremediabil pe vizitatori. Ceea ce-i intristeaza insa pe toti este saracia din Madagascar, evidenta la tot pasul: case din chirpici, drumuri de tara pline de gropi, copii saraci care cer cu insistenta “bonbons, argents, stylo” (bomboane, bani, pixuri), femei care spala rufele la rau si barbati care trag ricse cu doua oisti. 80% dintre malgasi isi castiga existenta muncind din greu pamantul. Altii, incearca sa le vanda turistilor diverse obiecte (de la scoici si pietre la obiecte realizate manual). Dar de cele mai multe ori nu au nici macar strictul necesar. Localnicii sunt insa foarte inventivi. De exemplu, in sud, femeile isi protejeaza fata de soare, si si-o infrumuseteaza in acelasi timp, cu tabàky – o pasta alba obtinuta din alburn de copac. Una dintre marile bogații ale culturii malgase este conceptul „Fihavanana” sau relația speciala dintre membrii unei familii si vecini lor din sat sau din zona. Ei se vor susține reciproc la bine si la greu ca si cum ar fi o singura familie.

1 2 3 11 22 33 44 55 66 77 88 99 111 222 333

UTILE (clima/ moneda/ transport etc.)

Perioada optima. Mergeti in Madagascar iarna (mai-octombrie), pentru o vreme calda si uscata. In restul anului poate fi insuportabil de cald sau poate ploua torential (mai ales in ianuarie – martie). Totusi, puteti avea parte de surprize placute si in celelalte luni. Noi am fost in februarie, teoretic o luna ploioasa, dar am avut parte de zile senine (a plouat foarte putin).

Durata recomandata a calatoriei. Nu recomand vacante mai scurte de 10 zile, vor fi pe fuga. Ar fi ideal sa va rezervati macar 12 zile pentru a vizita aceasta insula mare si frumoasa.

Companie aeriana. Pentru vacanta in Madagascar, si nu numai, recomand zborurile internationale cu TURKISH AIRLINES. Pentru ca nu e importanta doar destinatia ci si cum ajungi pana acolo. Conexiunea este buna iar serviciile si mai bune.

Intrarea in Madagascar. Desi aeroportul din Antananarivo este foarte mic, formalitatile de intrare in tara sunt greoaie. Pentru a le usura putin, am primit din avion pentru completare un formular de debarcare si un formular emis de catre Ministerul Sanatatii Publice. Pe aeroport, ne-au plimbat de la un functionar la altul pana am bifat toti pasii: 1) Ghiseul de inregistrare a formularului de Sanatate (nu este obligatoriu niciun vaccin, exceptand cazurile in care turistii vin dintr-o tara afectata de febra galbena). 2) Ghiseul de obtinere a vizei (viza turistica cu o singura intrare, valabila 30 de zile, contra sumei de 25 euro).  3) Control pasaport. 4) Preluare bagaje de cala. 5) Control la iesire.  6) Control la usa. La final aveam in pasaport o pagina plina de stampile, timbre si semnaturi.

Moneda oficiala si schimb valutar. De la 1 ianuarie 2005, moneda oficiala in Madagascar este Ariary malgas (MGA),  aceasta inlocuind vechea moneda care se numea Francul malgas (FMG). Am schimbat bani la un ghiseu de schimb valutar de langa aeroport. Am primit pentru 1 euro suma de 3400 Ariary iar pentru 1 USD suma de 3250 Ariary.

Limbi oficiale. Limba cea mai vorbita in Madagascar, si totodata limba oficiala este malgasa. Totusi, majoritatea locuitorilor stiu si limba franceza. Vorbind limba franceza, m-am descurcat in orice context, chiar si atunci cand am mers sa descopar pe cont propriu insula (la piata, cu taxi-ul, in hoteluri, in conversatiile obisnuite cu localnicii). Limba engleza nu este la fel de cunoscuta.

Transport. Nu as recomanda nimanui sa inchirieze masina. Traficul e haotic. Pietonii traverseaza pe unde vor ei si nu par a exista reguli de circulatie. Cele mai bune variante sunt fie sa inchiriati o masina cu sofer (sunt optiuni pentru toate buzunarele, de la Dacia 1310 la Nissan Qashqai) fie sa optati pentru o excursie organizata cu transport inclus. Oricum, drumurile fiind foarte inguste, grupurile organizate nu trebuie sa depaseasca 15 persoane astfel incat transportul sa se efectueze cu microbuze.

Sanatate. Pentru turistii care vin din Europa, nu exista vaccinuri obligatorii. Dar, intrucat in Madagascar exista riscul contractarii malariei, o boala transmisa de tantari, va recomandam sa va consultati medicul pentru un tratament medicamentos potrivit. Fiti precauti daca vreti sa va scaldati in apa raurilor si asigurati-va ca apa de baie este sigura – bilharzioza, boala transmisa prin apa reprezinta un pericol in Madagascar. Din bagaj nu ar trebui sa lipseasca: creme/solutii pentru protectie solara, medicamente antidiareice/pentru digestie, geluri dezinfectante pentru maini, spray-uri impotriva tantarilor tropicali etc. Este bine sa purtati haine care sa va acopere bratele si picioarele si incaltari comode.

Am facut aceasta calatorie alaturi de mai multi colegi de breasla. Dar, grupul a fost divers: de la agenti de turism tineri pasionati de hiking, la agenti de turism cu multa experienta, cocosati de munca si in cautare de odihna si confort. Am ales, bineinteles, extremele J. Au fost si agenti de turism dornici de cunoastere, pasionati de cultura si istorie, dar si agenti iubitori de natura. Cu totii insa ne-am intors incantati de destinatie si dornici sa ne intoarcem in Madagascar. Am trait un vis cu peisaje spectaculoase, animale, cascade, deserturi si o uriasa diversitate culturala. A fost cea mai frumoasa lectie de biologie din viata mea. La intoarcere, cand aeronava Turkish Airlines se desprindea de pista, am avut senzatia ca decolam de pe o alta planeta…sau cel putin ca ma intorsesem pentru o saptamana in timp…

Lasa un comentariu Adresa ta de email nu va fi publicata. Campurile necesare sunt marcate *

• (will not be published)
  • Va rugam introduceti un rezultat in cifre.