Alin Burcea.

MOLDOVA, o piata interesanta pentru Romania?

I.  Orice analiza despre incoming trebuie sa inceapa de la analiza datelor statistice.
Buna sau rea, informatia oficiala ne vine de la INSTITUTUL NATIONAL DE  STATISTICA.
In anul 2014, am avut 1,91 milioane de turisti straini in Romania, in crestere de la 1.71 milioane de euro in anul 2013. Acestia au cheltuit 5,09 miliarde lei  in anul 2014, adica 1,1 miliarde de  lei, fata de 4, 79 miliarde de lei in anul 2013. Numarul de innoptari a crescut in 2014, fata de 2013, cu 4,8%, la 20,23 milioane innoptari. Cu avionul au venit 77,4%, cu autoturismul propriu 12,8%, cu autocare, microbuze 7,8% .Din Europa au sosit 77,2%.Dar, din total innoptari in Romania, straini au fost 22,6% si romani 77,4%.Potrivit INS, majoritatea strainilor(61,3%) au venit in Romania cu afaceri, si au generat 68% din cheltuieli.

Al doilea motiv al sejurului sunt calatorii in scopuri particulare, adica 38,7%, ceea ce a adus 32% din total incasari. Ce inseamna scop particular? Inseamna pentru vacante, cumparaturi, evenimente culturale, sportive, tratament, vizite la prieteni. Deci, 38,7% din turisti , adica 740.000  au venit cu toate aceste scopuri, si putem aproxima la maxim 600.000 strainii care vin cu scop de vacanta in Romania…ceea ce este extrem de putin! Motivul nu este o necunoscuta pentru profesionisti- Romania nu are un brand turistic puternic, iar activitatea ANT, cea care se ocupa de promovarea turistica a Romaniei, este haotica, si mai ales nu este stiintific fundamentata. Nu exista o strategie, o tema a promovarii.

Ce facem, cum promovam Romania pe urmatorii 5 ani? Mergem pe ” Romania verde”? Ce facem, in afara de faptul ca standurile de la targuri sunt de culoare verde? Noi nu suntem in stare sa comandam standurile in Romania si strainatate din timp, ce sa mai vorbim de strategie sau teme de promovare? Chiriile birourilor de turism se platesc cu luni de zile intarziere, la targuri Romania este cunoscuta pentru neseriozitatea sa , in materie de plati suntem de rasul tuturor.

Ce explicatie poate gasi ANT pentru comandarea standului de la Berlin cu 48 de ore inainte, sau a standului de la Targul Romexpo cu… 24 de ore inainte? Evident, cu 24 de ore inainte nu mai este timp de pregatire, si a iesit ce ati vazut, un bazar! La targurile din Romania, ANT poate invita hoteluri din tara… de ce nu o face..poate vom afla…? Cert este ca numarul celor care vin in Romania cu scop de vacanta este extrem de mic.

In luna ianuarie 2015, innoptarile in unitati turistice au crescut, la romani si straini, cu 17%. Nu exista nici o data referitoare la cresterea innoptarilor numarului de turisti straini, este posibil sa fi crescut la romani, au fost multi romani la schi in luna ianuarie. In luna ianuarie ponderea turistilor straini a scazut la 20,9%. Durata medie a sejurului a fost in luna ianuarie de 1,9 zile la turisti romani, si 2,1 zile la cei straini. Durata medie a sejurului strainilor in Romania este extrem de mica! Indicele de utilizare neta a locurilor de cazare in luna ianuarie 2015, a fost de 18% pe total structuri turistice, cu 2% mai mult decat in ianuarie  2014, un indice destul de mic.

II.  Moldova
In ultimul an s-au produs mutatii importante in turismul Moldovenesc. Urmare a exprimarii dorintei UE de a primi Moldova, primul pas, avand in vedere si evenimentele care au loc in regiune, a fost eliminatea vizelor. Aceasta problema a vizelor, a fost un obstacol destul de important in calea sosirii moldovenilor in Romania. Avand in vedere ca Ambasada Bulgariei, spre deosebire de Ambasada Romaniei la Chisinau, a stiut sa acorde vize cetatenilor moldoveni fara sa ii cheme la ambasada, in anul 2013  Bulgaria a avut 65000 de turisti moldoveni, iar Romania doar 18.000. Este un alt exemplu in care politicul nu stie sau nu doreste sa ajute economicul! Aceasta bariera a vizelor fiind eliminata, exista premisele ca numarul de turisti care vor veni in Romania  sa creasca .

Un alt motiv care ar putea duce la cresterea traficului dinspre Moldova este situatia din zona. Practic, cei 8000 de turisti care mergeau in Ucraina, cu precadere in zona Odessa, vor evita aceasta zona. Eforturile ANT-ului in vederea cresterii traficului de turisti din Moldova sunt sublime..dar lipsesc cu desavarsire! Nu avem birou la Chisinau, nu facem promovare a Romaniei , nu facem infotripuri la nivel guvernamental ! Adica, in concluzie, nu facem nimic!

De ce pledez pentru piata Moldovei?
Pentru ca de la 18.000 de turisti in 2013, moldovenii pot ajunge usor la 60.000 de turisti in anul 2015, ar reprezenta 10% din cei care vin in Romania in scop turistic. Daca am aplica procentul de turisti de 38%, asta inseamna 90000 de turisti, comparativ cu cei 60000 din Moldova( sositi prin agentii )! In luna ianuarie 2015, numarul sosirilor de turisti straini a fost:  Italia: 12600, Germania: 10600, Israel: 10100 si Moldova: 7800. Daca aplicam si aici procentul de 38%, inseamna ca numai in luna ianuarie au venit in vacanta 3000 de moldoveni, avand sanse sa ajungem la cei 60.000 estimati. Sunt extrem de curios, si putem vedea cu totii peste 3 saptamani cum va participa, la ce nivel, Romania la Targul de Turism de la Chisinau, cu ce materiale. La targul de anul trecut, participarea cu materiale a fost modesta, a fost mai mult un stand unde au participat expozanti din Romania, dar ANT propriu-zis nu a avut absolut nimic spectaculos!

Moldova, o piata interesanta pentru Romania!

III. Vizele pentru cetatenii din tarile Est Europene ,si tari din Orient
In prezent, situatia este blocata. Companiile de asigurari nu mai emit asigurari de repatriere.
In luna decembrie, la ANAT a avut loc sedinta Comisiei de Incoming, la care agentia de turism Panda a ridicat problema vizelor pentru turistii chinezi care, practic nu se mai pot obtine.
Am elaborat, in final ,un material in care am propus ca pe langa asigurarea de repatriere sa existe si varianta de scrisoare de garantie, in valoare de 20000 de euro.
Adresa a fost trimisa catre Ministerele de Externe si de Interne, dar din pacate efectul este zero!

ADR_1897 Alin Burcea

Lasa un comentariu Adresa ta de email nu va fi publicata. Campurile necesare sunt marcate *

  • (will not be published)
  • Va rugam introduceti un rezultat in cifre.