LiveZilla Live Help

Circuite Ungaria, Europa

 
 

Despre Ungaria

Budapesta (maghiara Budapest - , croata Budimpešta, poloneza Budapeszt, slovaca Budapešť) este capitala Ungariei. Orasul este situat pe ambele maluri ale Dunarii. In partea de est a Dunarii se afla Pesta, care ocupa doua treimi din suprafata, iar pe partea de vest se afla Buda, cealalta treime a orasului. Budapesta are cca. 1,7 milioane de locuitori (est. 1999).

Cartierul Buda si zona malurilor Dunarii din Budapesta au fost inscrise in anul 1987 pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO.

Teritoriul Budapestei este de 525 km². Este inconjurat de judetul Pest, judet din care 81 de asezari fac parte din zona metropolitana a orasului. Capitala ungara are o diagonala de 25 km in directia nord-sud, de 29 km in directia est-vest. Altitudinea minima este de 96 metri (la cota mijlocie a apei Dunarii), iar altitudinea maxima o are pe Muntele János, varful acestuia fiind la 527 metri.

Are un rol important in legaturile terestre a Ungariei, deoarece de aici pornesc soselele unguresti si totodata este nodul centralizat al retelei feroviare. Teritoriul orasului este impartit de Dunare, care traverseaza capitala ungara in directia nord-sud. Contrastul este evident si geografic, pe partea dreapta a fluviului se situeaza dealuri, munti; iar pe partea stanga campia Pestei, cu micile damburi spre nordest, unde incep Damburile Godollő.

Partea Buda este zona de locuit si de odihna a capitalei, cu zone economice in nord si in sud, iar Pesta este centrul administrativ, comercial si industrial, cu cartiere mari rezidentiale si cu mari stabilimente de divertisment.

Pe aria budapestana a Dunarii se afla trei insule. Dintre acestea cea mai mare este Insula Csepel din sudul orasului, partea nordica a acestuia constituind sectorul al XXI-lea, a carui nume oficial este si Csepel, exact ca numele insulei. Ca marime este urmat de Insula Margareta, cu multe bogatii istorice, iar cea mai mica ca marime este Insula Óbudei, zisa si Hajógyári-sziget (Insula santierului naval). In imediata vecinatate spre nord a zonei admistrative a orasului este Insula Szentendrei, care tine pana Dunakanyar (Curbura Dunarii).

Budapesta se afla in zona temperata, fiind un oras cu climat temperat continentala de tranzitie, media anuala a temperaturii fiind de 11,0 °C. Luna cea mai calda este luna iulie, media temperaturii ajungand la 21°C. Recordul de maxima a fost de 40,7 °C, masurat la data de 20 iulie 2007. Luna cea mai racoroasa este luna ianuarie, media temperaturii fiind in jur de -1,6 °C. Ultima zi geroasa a primaverii este 15 aprilie Numarul anual al orelor insorite este de 2.040. Media cantitatii precipitatiilor este de 516 mm, lunile cu cele mai multe precipitatii fiind iunie si noiembrie. Pe Dunare de obicei sunt anual 2 valuri de flux, primul la sfarsitul iernii (flux ghetos), iar al doilea la inceputul primaverii (flux verde).

Budapesta este o capitala ferita de vant, multumita Muntilor Carpati si Muntilor transdanubieni. Directia vantului dominant este de Nord-Vest. Toamna, lipsa vantului duce la cresteri abundente de ceata.

Orasul Ak-Ink a fost fondat de celti pe malul drept al Dunarii. In epoca romana primeste numele de Aquincum, devenind centrul de guvernare a Pannoniei Inferioare. Pe malul stang al Dunarii se construieste un nou oras cu numele de Trans-Aquincum, numit si Contraaquincum. Cele doua orase au fost legate de un pod pe barci, astfel fiind asigurat comertul intre cele doua maluri ale Dunarii. In secolul al IV-lea a inceput sa se raspandeasca crestinismul si in aceasta provincie, dar acest lucru a fost oprit de invazia hunilor in 375. Potrivit cronicilor medievale maghiare, in jurul anului 450 un frate al lui Attila, Buda, a rebotezat Aquincumul, numit pe vremea respectiva si Sicambria, dupa numele sau. Potrivit altor surse, numele ar veni de la cuvantul slav voda, "apa". Dupa destramarea Imperiului Hunic, orasul a fost dominat de goti (493-560), de avari (560-800), de franci (800-880). Din anii 880-889 a devenit teritoriu maghiar.

Prima atestare scrisa a Pestei dateaza din 1148, orasul fiind construit pe ruinele Contraaquincum-ului. Din secolul al XIII-lea orasele incep sa infloreasca, dar acest lucru este oprit de invazia mongola din 1241, cand ambele au fost incendiate. Regele Bela al IV-lea a reconstruit cele doua orase. El a mutat capitala la Óbuda. A construit o cetate de piatra rezistenta impotriva invaziei mongole din 1285. Orasul devine cunoscut in toata lumea din 1279, cand se tine Sinodul din Buda.

Constructiile palatului si cetatii din Buda au fost demarate de Sigismund de Luxemburg in anul 1417, cu o populatie preponderent germana. De la aceasta provine si numele de Ofen, folosit paralel cu Buda. Orasul a ajuns la apogeu sub Matei Corvin. El a marit palatul lui Sigismund si a introdus apa prin conducte de plumb. Tot el a fost fondatorul bibliotecii „Corvina”, cu 50.000 de exemplare, multe costand peste 1.000 de florini de aur. In acea epoca Buda se numara intre cele mai renumite orase din Europa pe plan cultural, universitar si comercial.

In anul 1526 Buda este cucerita de turci, dieta Ungariei fiind mutata la Pozsony, azi Bratislava. In cei 145 de ani de stapanire turceasca, se construiesc cele mai multe bai ale orasului, si monumentul funerar al lui Gul Baba, care este loc de pelerinaj si azi pentru turci si arabi.

Armate crestine au eliberat orasul la 2 septembrie 1686, iar imparatul Leopold I i-a recordat privilegiul de oras liber in 1703 atat si Pestei, cat si Budei, cea din urma fiind declarata oficial capitala tarii. In acesti ani (inceputul anilor 1700) orasele sunt reconstruite complet, iar din anul 1749 imparateasa Maria Terezia incepe reconstruirea palatului din Buda. In secolul urmator se construieste primul pod permanent peste Dunare, Podul cu lanturi - „Lánchíd” (1839-1849), dar si alte cladiri remarcabile, ca Universitatea Tehnica (1846), Teatrul National (1837), Muzeul National (1838).

Dupa unirea celor trei orase (Óbuda, Buda, Pest), Budapesta a fost impartita in 10 sectoare, iar sistematizarea fost conceputa in asa fel din punct de vedere politic, ca in caz de necesitate sa se poata fi guvernata si de aici toata monarhia austro-ungara. Aceasta conceptie adus numeroase constructii noi, ca Opera, Academia de Muzica, Gara Nyugati, Gara Centrala (azi Keleti). Se imbunatateste si circulatia in capitala, fiind construite cheiuri pe cele doua maluri ale Dunarii, podurile Margit (Margareta), Szabadság (Libertatea) si cea feroviara in nordul orasului. Se construiesc si bulevarde in forma de semicerc, avand poduri la ambele capete. Sub cetatea Budei se construieste un tunel (1853), iar la Pesta in 1896 primul metrou de pe continent si al doilea din Europa (primul fiind la Londra). Intre 1884-1902 pe malul stang al Dunarii se construieste Parlamentul Ungariei.

In perioada interbelica se formeaza suburbia orasului, dar primarii din aceasta perioada nu si-au asumat raspunderea de a infiinta Budapesta mare. In anii 1940 o parte din locuitorii orasului au fost deportati, razboiul avand drept consecinta bombardarea si distrugerea unei bune parti a Budapestei.

Au urmat anii comunismului, cand nu mai conta nici un interes local, Budapesta devenind al 20-lea „judet” al Ungariei. Cele 10 sectoare infiintate la unirea celor 3 orase au fost dezvoltate in 14 sectoare in 1930, iar in 1950, cand au fost incluse orasele si comunele suburbane – adica s-a format Budapesta-Mare – numarul sectoarelor ajungand la 22.

In toamna anului 1956 Budapesta s-a revoltat impotriva ocupatiei sovietice. Totul a inceput la 23 octombrie cu un mars studentesc. Primul ministru Imre Nagy, avand si sprijinul armatei, a incercat instituirea unui „socialism cu fata umana”, dar revolutia a fost infranta de tancurile armatei sovietice, centrul Budapestei fiind distrus la doar 11 ani dupa terminarea celui de al II.-lea razboi mondial. Au urmat ani de represalii. Din 1960, situatia s-a schimbat, regimul Kádár ducand o politica mai toleranta (asa zisul "comunism al gulasului"). In anii 1970 Ungaria a devenit cea mai liberala tara comunista.

Anii ’80 au adus orasului o miscare politica subterana, pe care dictatura, slabita, se facea ca o trecea cu vederea. La sfarsitul deceniului, Ungaria, intre primele tari est-europene, a inlocuit regimul comunist cu o guvernare democratica. Primar al Budapestei a devenit Gábor Demszky (el fiind si azi primarul capitalei), care a continuat dezvoltarea orasului, ce fusese suspendata timp de aproape un secol. La 30 iunie 1991, din Ungaria s-au retras ultimele formatiuni militare sovietice. Evenimentul este comemorat in fiecare an, in ultimul sfarsit de saptamana al lunii iunie, ca hramul Budapestei.

Se leaga de orasele Buda si Pest din Evul Mediu dupa sfintii maghiari au fost numiti Szent Gellert ter (Piata Sf. Gellert) si Gellert-hegy (Muntele Gellert) dupa episcopul mucenic Sfantul Gellert, Margit-sziget (Insula Margareta), Margit híd (Podul Margareta), Margit korút (Bulevardul cercular Margareta) au fost numiti dupa fiica regelui Bela al IV-lea Sfanta Margareta. Dupa regele Matei Corvin a fost numit Biserica Mátyás din Cetatea Buda. Ocupatia otomana de 150 a lasat urma lui si in denumiri, fiind numit dupa "Tatal rozelor", dervisul Gul Baba Dambul Rozelor (Rózsadomb). Ca acensiunii Budapestei, amintirea imparatesei Maria Tereza este vie in denumirea sectorului VI, Terezváros (Orasul lui Tereza) si Terez korút (Bulevardul cercular Tereza). Si celalalte sectoare vechi poarta numele imparatilor Habsburgi: Lipótváros (Orasul lui Leopold) , Krisztinaváros (Orasul lui Cristina), Józsefváros (Orasul lui Iosif), Ferencváros (Orasul lui Francisc). Dar cea mai iubita persoana a dinastiei a fost regina Elisabeta (Sissi), dupa care au fost numite Erzsebetváros (Orasul lui Elisabeta), Erzsebet korút (Bulevardul cercular Elisabeta) si Erzsebet híd (Podul Elisabeta).

Enumerarea lor ar fi un lucru imposibil, fiindca din anii de reforma maghiarii celebrii au fost in legatura intr-un fel cu capitala ungara. Dar putem pomenii de cei mai vestiti sau cu contributii esentiele omenirii.

Capitala maghiara are o stema in stil gotic, un scut francez cu smalt rosu, tripartit in fascie (in brauri) de o fascie ondulata argintie mai ingusta, reprezentand Dunarea. In partea de sus este un castel auriu (galben) cu un singur turn si o singura poarta, reprezentand Pesta, iar in partea de jos un castel auriu (galben) cu cu trei turnuri si doua porti, reprezentand Buda si Óbuda. Amandoua cetati au portile deschise, cu un fundal albastru.

Ca suport pe partea dreapta se situeaza un leu auriu, iar pe partea stanga un grifon auriu. Deasupra scutului se afla Coroana Sfanta Maghiara. Stema este folosita oficial si fara suportul de animale de stema si coroana.

Cu ocazia alegerilor locale, sunt alesi cu vot direct: primarul general, membrii Adunarii Generale a Capitalei, primarii sectoarelor si membrii consiliilor locale din sectoare.

Primarul genenal si primarii sectoarelor sunt alesi cu sistem de vot bazat pe majoritate simpla (ca si in Romania), membrii consiliilor locale sunt alesi cu sistem de vot mixt (fiind combinate sistemul cu majoritate simpla (individual) si cel cu liste (liste de partid)). Membrii Adunarii Generale a Capitalei sunt alesi pe bza sistemului cu liste, pragul minim fiind de 4%.

Un cetatean al capitalei ungare trebuie sa-si exprime optiunea sa cu ocazia alegerilor locale pe cele mai multe buletine de vot din tara, dipa cum urmeaza:

Budapesta initial a avut 10 sectoare, care au fost infintate la unificarea din anul 1873 a celor trei orase componente. Trei sectoare au fost formate pe malul drept al Dunarii, pe teritoriul oraselor Buda si Óbuda, respectiv 7 sectoare pe malul stang, pe teritoriul orasului Pest. Acestea au fost numerotate cu cifre romane, traditie pastrata si astazi.

In anul 1930, luand in seama cresterea populatiei, au mai fost create inca patru sectoare, doua in Buda, si doua in partea Pest a capitalei.

La 1 ianuarie 1950 au fost unite cu Budapesta sapte orase cu drept de comitat si 16 comune mari, numarul sectoarelor crescand la 22. Totodata au fost schimbate hotarele sectoarelor, iar cu desfintare sectorului IV de pana atunci, acest numar de sector a fost atribuit sectorului format din orasul Újpest. Restul sectoarelor a fost numerotat de la XV la XXII. Din 1994 Budapesta are 23 de sectoare, cand s-a format Sectorul al XXIII-lea a Budapestei pe teritoriul fostei comune Soroksár, cu desprinderea acestei teritorii din sectorul XX.

Sectoarele Budapestei sunt numerotate in sensul mersului ceasului, dinspre interior spre exterior. Din cauza ca sistemul a fost organizat in trei trepte, azi acest sistem de numerotare nu se mai observa usor. Din cele 23 de sectoare 6 se afla pe partea Buda, 16 pe partea Pest, iar una 1 pe insula Csepel situat intre cele doua parti.

Consiliile locale – exclusiv intre consiliile locale din Ungaria – au derptul la autodenumire. In acest fel sectoarele au doua denumiri oficiale: unul fiind denumirea administrativa statala (ex. Sectorul III al Capitalei Budapesta), iar cealalta denumirea administrativa consiliala (ex. Óbuda-Bekásmegyer).

Budapesta este centrul sistemului de sosele ale Ungariei - toate soselele majore pornesc de aici.

Prima linie de metrou a fost data in functiune in anul 1896. A fost a doua linie de metrou din lume. Actualmente exista trei linii de metrou, iar a patra va fi inaugurata in 2008, dupa 37 de ani de la prima planificare a sa (1972).

Budapest Keleti pályaudvar. (Gara de Est din Budapesta). Este cea mai tranzitata gara din Budapesta si Ungaria. Deasemenea are legaturi zilnice cu majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est.

Aeroportul Ferihegy deserveste orasul Budapesta si dispune de trei terminale de pasageri: Ferihegy 1, Ferihegy 2A si Ferihegy 2B. Aeroportul este situat in sectorul XVIII, Pestszentlőrinc-Pestszentimre.

In zilele noastre Budapesta apare ca o capitala renascuta,ce abunda de monumente si constructii stravechi. Pe terenurile ramase goale inca din vremea razboaielor s-au construit banci si case de birouri moderne, dar s-a avut grija de aspectul combinarii lor cu cladirile de la inceputul secolului XX. sau si mai vechi. Renasterea se simte si pe teatre, bai, muzee, biblioteci, parcuri, strazii, pasaje, mijloacele de transport comun, dar si pe institutiile sanitare si sociale. Mai putin vizibil este dezvoltarea infrastructurii, dar are si aceasta puncte vizibile, ca noile poduri pe Dunare. Pentru ochiul turistului sunt vizibile si redeschiderea sau renovarea cafenelelor si a restaurantelor istorice dintre anii 1880-1910, sau a galeriilor de arta, teatre. Viata orasului este plina de festivaluri culturale nationale si internationale, de evenimente sportive internationale, dar si de evenimente muzicale pentru tineri, cum ar fi Festivalul de muzica „Sziget” sau Parada Budapesta – corespunzatorul Paradei Love din Berlin.

La inceputul secolului XXI. Budapesta cu intrarea in UE a Ungariei a inceput sa devina centrul regiunii pe plan economic, cultural si turistic, devenind cea mai vizitata capitala a Europei Centrale, dupa Praga.

Bichisciaba  • Budapesta  • Debretin  • Eger  • Győr  • Pecs  • Kaposvár  • Kecskemet  • Miskolc  • Nyíregyháza  • Salgótarján  • Seghedin  • Solnoca  • Szekesfehervár  • Szekszárd  • Szombathely  • Tatabánya  • Veszprem  • Zalaegerszeg



Continent

Tara

Plecare din

Plecare in luna

Transport

 

Itinerariu: Budapesta
Companie transport: Autocar
149
  • Durata: 5 zile
  • Plecari: 29 noiembrie, 13 decembrie, 18 decembrie
  • Transport: Autocar
Itinerariu: Hajduszoboszlo
Companie transport: Blue Air
220
  • Durata: 5 zile
  • Plecari: 27 septembrie, 4 octombrie, 11 octombrie, 18 octombrie
  • Transport: Avion
Itinerariu: Hajduszoboszlo
Companie transport: Autocar
229
  • Durata: 6 zile
  • Plecari: 26 septembrie, 24 octombrie
  • Transport: Autocar
Itinerariu: Budapesta
Companie transport: Autocar
295
  • Durata: 7 zile
  • Plecari: 29 noiembrie
  • Transport: Autocar
Itinerariu: Budapesta
Companie transport: Autocar
299
  • Durata: 7 zile
  • Plecari: 30 noiembrie, 14 decembrie
  • Transport: Autocar
Itinerariu: Szeged
Companie transport: Autocar
299
  • Durata: 6 zile
  • Plecari: 26 septembrie, 24 octombrie
  • Transport: Autocar
Itinerariu: Budapesta
Companie transport: Autocar
299
  • Durata: 6 zile
  • Plecari: 28 decembrie
  • Transport: Autocar
Itinerariu: Budapesta
Companie transport: Autocar
360
  • Durata: 7 zile
  • Plecari: 23 septembrie
  • Transport: Autocar
 

Agentiile Paralela 45 le puteti gasi in urmatoarele orase